Jastrzębia Góra, Gwiazda Północy

Jastrzębia Góra Obszar Natura 2000 Kaszubskie Klify

Pochmurny dzień, wsiadamy w samochód i ruszamy do Jastrzębiej Góry. Do druga, po wizycie na Helu podróż sentymentalna do miejsc, w których byłem w dzieciństwo, na koloniach. W przeciwieństwie do wycieczki na Cypel Mierzei Helskiej, na który płynęliśmy statkiem z Gdyni, na plażę w Jastrzębiej Górze jechaliśmy dwukrotnie autobusem. Co zapamiętałem z tamtych młodych lat? Strome, długie zejście na plażę.

W majowy, deszczowy dzień nie jedziemy do Jastrzębia Góry aby przejść się w dół i w górę po schodach. Przynajmniej nie tak jest cel naszej wycieczki. Deszczowa aura zapewne nie jest frekwencji. Turystów niewielu, myślę, że większość mijanych na ulicach osób to mieszkańcy. Jeszcze paręnaście dni i zmieszają się z tłumem wczasowiczów. W połowie maja panuje spokój. Nadmorskie kurorty w tym czasie są nie do poznania.

Dom Whisky w Jastrzębiej Górze

Jastrzębia Góra Dom Whisky

Celem naszego przyjazdu jest wejście i zobaczenie, sławnego, wręcz legendarnego już Domu Whisky. Szukając dokładnej lokalizacji z wizytówki w Internecie wyczytałem, że jest zamknięty. Jak to powiadają nadzieja umiera ostatnia. Budynek już zewnątrz robi wrażenie klimatycznego. Szkoda, że nie udało się wejść do środka.

Była jeszcze szansa odwiedzenia sklepu w Redzie, jadąc kilka dni później w dalszą podróż. Niestety gdy przejeżdżaliśmy ulicą Wejherowską godzina była jeszcze zbyt wczesna, sklep otwierano o godzinie 11. Pocieszam się, że być może właśnie w tym momencie byłem najbliżej Pappy Van Winkle’s.

Gwiazda Północy

Jastrzębia Góra Gwiazda Pólnocy

Tymczasem wracamy do Jastrzębiej Góry, ruszamy w stronę plaży. Naszym celem jest dojście do najdalej wysuniętego na północ miejsca w Polsce. Ufając własnej intuicji schodzimy na plażę, myśląc, że to na niej znajdziemy specjalnie oznaczony punkt. Szybko jednak pokonujemy z powrotem 200 schodów w górę by bardziej czujnie i z pomocą drogowskazów dochodzimy do celu.

W 2000 roku przeprowadzono specjalne pomiary geodezyjne, dzięki, którym wyznaczono najbardziej wysunięte na północ miejsce Polski. W punkcie tym stanął obelisk z pamiątkową tablicą, nazwano go Gwiazdą Północy.

Jastrzębia Góra zejście na plażę

Kilka kroków od niego znajduje się strome zbocze, widok na morze i zupełnie pustą plaże. Spoglądamy przez chwilę w dal by w końcu ruszyć dalej, pora na kawę i może małe co nieco.