Książka: Krzysztof Wielicki. Piekło mnie nie chciało

Książka: Krzysztof Wielicki. Piekło mnie nie chciało.
Krzysztof Wielicki
Piekło mnie nie chciało
Nareszcie! Choć z dozą niepewności dokonywałem zakupu online książki Dariusza Kortko i Marcina Pietraszewskiego to od pierwszych stron mamy wciągającą, emocjonującą książkę o najwybitniejszym żyjącym polskim himalaiście.

Niekwestionowany inspirator, autorytet Jerzy Kukuczka, silne, kontrowersyjne kobiece osobowości Wandy Rutkiewicz i Anny Czerwińskiej, a Krzysztof Wielicki? Zrównoważony, spokojny w swych medialnych wypowiedziach, jako ekspert często pyta o sytuacje w największym górach. Jako kierownik wypraw, tłumaczył, wyjaśniał, ale nie nigdy nie sprawił wrażenia potrzeby bycia celebrytą. Andrzej Zawada, najsłynniejszy szef polskich wypraw starał się robić dużo szumu, szczególnie gdy zarządzany przez niego zespół wracam w chwale, zdobywając coś niemożliwego, docierając tam po raz pierwszy.

Krzysztof Wielicki kierował już wyprawami w innych czasach niż Andrzej Zawada. Sposób zarządzania próbował przenieść na codzienne życie w biurowcach. Podtrzymując swoją opinię sprzed dekady, książka Mont Everest biznesu nie przyjmie się u krawaciarzy. Piekło mnie nie chciało to właściwe oblicze Krzysztofa Wielickiego.

Dodam, że mniej więcej pięć lat temu ukazała się dwuczęściowa biografia Krzysztof Wielicki. Mój wybór. W czasie premiery zignorowałem je. Choć czuje ogromny podziw i szacunek dla osiągnięć piątego na świecie zdobywcy wszystkich ośmiotysięczników nie było magii, która sprawiłaby abym poznał magiczny górski świat z perspektywy jego życia.

Nie żałuje. Historia Krzysztofa Wielickiego wciąż się pisze. W 2019 roku został uhonorowany prestiżową nagrodą Złotego czekana przez organizację Groupe de Haute Montagne oraz Montagne Magazine. Nie znaczy to, że osiadł na laurach.




18 miesięcy spędzonych pod i na górze K2. To wystarczający powód i zachęta do sięgnięcia po biografię Krzysztofa Wielickiego. Kto wie, może będziemy świadkami dalszego ciągu tej historii. Drugi najwyższy szczyt ziemi nie został nadal zdobyty zimą. Może najbliższą wyprawą znów będzie kierował twórca apelu do młodego pokolenia polskich alpinistów, o nieskładanie broni w dążeniu do do zdobycie zimą ostatniego ośmiotysięcznika?

Tymczasem możemy wrócić do przeszłości. Tej najdalszej, od narodzin Krzysztofa Wielickiego, bo niemal dzisiejsze czasy. Dzięki biografii Piekło mnie nie chciało przeżyjemy kolejną górską przygodę. Sukcesy i porażki, miłość, przyjaźń, konflikty, tragedie, niby życie, a jakże odmienne od zwykłej codzienności. Dariusz Kortko i Marcin Pietraszewski doskonale oddają silny, opanowany charakter bohatera ich książki. Czyta się szybko, szybciej niż zdobywanie kolejnych szczytów.
___
Książka Krzysztof Wielicki. Piekło mnie nie chciało, Autorzy: Dariusz Kortko, Marcin Pietraszewski, wydawnictwo Agora, Warszawa 2019
zdjęcie: okładka książki