Książka Moje życie na krawędzi - Reinhold Messner

Pierwszy wszedł na Mont Everest bez tlenu. Pierwszy samotnie zdobył Nanga Parbat. To on jako pierwszy zdobył Koronę Himalajów i Karakorum. Tyle o Reinholdzie Messnerze wiedziałem zanim sięgnąłem po Moje życie na krawędzi.

Mimo iż nie jest to obszerna biografia autora wiele można dowiedzieć się o jego całym dotychczasowym życiu. Od wczesnych lat dzieciństwa kiedy to najpierw z ojcem, a później z bratem przemierzał ściany Geislerspitzten. Z tym samym bratem, Güntherem, zdobył swój pierwszy ośmiotysięcznik. Ich wyprawa skończyła się tragicznie. Śmierć zabrała jednego z Messnerów.
Dwa lata później, w 1972 roku, Reinhold zdobywa kolejny ośmiotysięczny szczyt Manaslu. Zdobycie następnych zabiera mu czternaście lat. W 1986 roku podczas jednej wyprawy wchodzi na Makalu i Lhotse.


Na ten ostatni szczyt organizuje jeszcze dwie wyprawy. Nie daje mu spokoju południowa ściana tej góry. Przekrywa i zostawia ją innym, a sam rusza przed siebie. Wyzwaniem staje się Antarktyda, Grenladia, czy pustynia Gobi. Interesuje się też ludźmi gór. Tych najwyższych. Przemierza ich doliny poznając zachowania i kulturę Szerpów. Rozwiązuje zagadkę Yeti. Dociera również do Parlametu Europejskiego i zostaje europosłem w latach 1999-2004.

Dziś jego celem są muzea, które tworzy, wyposaża. Dzięki ich lokalizacji i tematyce znów tworzy coś niepowtarzalnego i jedynego. Projekt ten został nazwany Messner Mountain Museum.

Moje życie na krawędzi to dialog prowadzony przez Thomasa Hüetlina. Reinhold Messner nie ukrywa niczego. Jego szczerość jest niepodważalna. Jeśli coś nie do końca chce powiedzieć, robi to w sposób dyplomatyczny. Nie wiele jest jednak takich wątków. W tej rozmowie poznajemy żywą legendę gór. Osobę niezależną, pełną energii i co rusz stawiającą przed sobą nowe wyzwania. Z książki dowiemy się jaki wpływ miały te cele na jego życie prywatne i jakie jest ono dziś. Dzięki Mojemu życiu na krawędzi Reinhold Messner to człowiek inspiracji, motywacji, prawdy, wytrwałości i mimo wszystko skromności. Nie oczekuje i nie chce poklepywania po pleckach. Wszystkie te cechy kryją w swym cieniu jego nie łatwy charakter. Za to jaki silny i konsekwentny.
___
Tekst archiwalny z 12.06.2010 r.;
zdjęcie okładka książki Moje życie na krawędzi, autor Reinhold Messner, wydawnictwo Stapis, Katowice 2008

Marek Zawada